De verhoging van het algemene btw-tarief van 19 naar 21 procent was begin deze
maand aan de pomp direct te voelen. Het aandeel van de belastingen in de
pompprijs kreeg een zetje omhoog.

Kortingensite UnitedConsumers meldde op 1 oktober meteen al een nieuwe
recordprijs voor zowel benzine (1,8905 euro per liter euro ongelood) als
diesel (1,539 euro per liter). Het gaat hier echter om een gemiddelde van
adviesprijzen van de grote brandstofmaatschappijen. Deze adviesprijzen
liggen structureel hoger dan daadwerkelijk getankte prijzen.

Prijs benzine en diesel

Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt op dagbasis pompprijzen bij, die
uit een grote database van daadwerkelijke tankprijzen van leaserijders
komen. Sinds dinsdag zijn, met acht dagen vertraging, de gemiddelde
pomprijzen voor 1 oktober bekend: 1,824 euro voor een liter benzine en 1,483
euro voor een liter diesel.

Dit betekent dat de benzineprijs in één dag een sprongetje van zo’n 2 cent
tussen maakte. Daarmee staat de gemiddelde pompprijs voor benzine volgens de
CBS-cijfers overigens nog net onder de piek van 1,827 euro van 14 september.
De dieselprijs bereikte wel per 1 oktober een nieuw record.

Maar hoe zwaar wegen de belastingen nu op de pompprijs? Daarvoor is de opbouw
van de pompprijzen van belang.

Belastingen

De pompprijs bestaat uit de productprijs, accijns en btw. Productprijzen
worden bepaald door de ontwikkeling van ruwe-olieprijzen, raffinagekosten en
winstmarges van olieconcerns en tankstationhouders. Vervolgens komt daar een
vast bedrag aan accijns bovenop. In 2012 is dat 0,73 euro per liter voor
benzine en 0,43 euro per liter voor diesel.

En dan is er de btw: die is dus per 1 oktober 21 procent in plaats van 19
procent. Op basis van de pompprijzen en uitgaande van een volledige
doorrekening van de btw-verhoging rolt er dan het volgende plaatje uit.
Procentueel gezien is het aandeel van de belastingen (accijns en btw) in één
dag gestegen van 56 naar 57 procent.

De belastingdruk op de benzine- en dieselprijzen is dus duidelijk hoger. Maar
opmerkelijk genoeg was die begin dit jaar waarschijnlijk nog zwaarder. Dat
komt omdat bij lagere olieprijzen, en dus lagere productprijzen voor benzine
en diesel, het aandeel van het vaste accijnsbedrag zwaarder meetelt.

Reken je met de gemiddelde benzineprijs van 1,653 euro per 1 januari dit jaar
en een btw-percentage van 19 procent, dan lag het aandeel van de belastingen
begin 2012 op 60 procent.

Lees ook op Z24.nl:

Lease auto: dit zijn de populairste modellen

Saudi-Arabië: olieprijs belemmert groei niet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl